500 North Michigan Avenue, Suite 1405 , Chicago, IL 60611-3767

Summer (7/12) 10-week Advanced Book Club (Tuesdays, 10:30am - 12:30pm) with Claudia (online)

  • Number of students: 8
  • Teacher: Claudia Zanella
  • Level: Intermediate
  • Sessions / Pricing: $ 400

Sessions / Pricing

Class Sessions Price
(Online) Tuesday 10:30am - 12:30pm - Student Responsible for Getting Book: $ 400

Description

This course aims at introducing the students to Italian literary texts. Through the reading and discussion of an Italian novel students will improve both their reading and speaking skills.

Open to intermediate and advanced students.

The title chosen for the Summer 2022 Book Club is "La Moglie di Dante" by Marina Marazza.

Gemma, la donna di cui Dante non scrisse mai. Che tempra deve aver avuto, questa fiorentina che nessuno ricorda? Sposa, per amore, un uomo sconsigliabile: non ricco, privo di potere politico e per di più poeta. Non si lascia sgomentare quando lui si trova sul fronte sbagliato, in una Firenze in cui la lotta aspra tra fazioni distrugge vite e patrimoni. Ne affronta il lungo esilio diventando una «vedova bianca» a trent’anni: dapprima deve gestire le difficoltà economiche, quattro figli che crescono, l’ostilità politica che monta intorno alla famiglia del «nemico» Alighieri; poi si vede confiscare tutti i beni e deve fuggire, incinta, dalla città per rifugiarsi con i ragazzi in una malsana palude.

E a ogni svolta del destino le si para davanti suo cugino Corso Donati, il barone bello come un san Michele, violento e seduttore ma anche protettivo e leale, che lei respinge ma da cui in realtà è attratta. E la rivale, l’angelicata Beatrice? Non è un suo problema. Perché è lei, sempre accanto a Dante, forte nella sventura e artefice delle sue fortune, la vera musa della sua vita. Una moglie lo sa benissimo. È solo la storia che lo ha dimenticato.

In un Trecento feroce e splendido di castelli, duelli e fazioni, di fede e scomuniche, Gemma è carne, sangue, intelligenza e passione. Ed è solo un errore del destino se Dante è diventato immortale e lei invisibile. Con questo romanzo Marina Marazza le restituisce una storia personale ricca di vicissitudini e la riporta alla vita nella dimensione che è sua: quella delle grandi eroine e delle grandi donne.

 

Teacher

Claudia Zanella

Claudia earned her degree in Comparative Language at the University of Milan, focusing on English and Russian literature. During her university years she travelled across Russia, England, Ireland, and the USA, doing research on different aspects of Modernism. After moving to Chicago she took a Master's degree in English Literature at DePaul University. She wrote her thesis on Virginia Woolf's shorter fiction and its relation to British philosophy. Claudia enjoys working as a translator and interpreter, and as an independent researcher on different themes of Italian and English literature for different Chicago cultural institutions. Teaching is an essential part of her life as she is also a certified yoga instructor. Claudia taught Italian at DePaul University and Columbia College.

Class Sessions Price
(Online) Tuesday 10:30am - 12:30pm - Student Responsible for Getting Book: $ 400

Join Our Mailing List

For the latest news and updates